کاوش هایی به سبک ایرانی در مثلث برمودا
مجله آنلاین
دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:سرگرمی, :: 22:3 :: نويسنده : ava

اعتماد نوشت:  ۵۸ سال پیش در یک روز آفتابی، پنج هواپیمای نیروی دریایی که به پرواز ۱۹ مشهور بودند برای یک ماموریت آموزشی از فلوریدا حرکت کرده و بر فراز اقیانوس اطلس پرواز کردند. بعد از آن روز دیگر هیچ یک از هواپیما ها و سرنشینانشان دیده نشدند و از آن روز افسانه مثلث برمودا متولد شد.

کاوشهایی به سبک ایرانی در مثلث برمودا

مثلث برمودا منطقه یی است در اقیانوس اطلس شمالی که سه راس آن را برمودا، میامی و پرتوریکو تشکیل می دهند و جزیره برمودا در راس شرقی این مثلث فرضی واقع شده است. با اینکه هیچ کس از اعداد و ارقام واقعی آن خبر ندارد ولی گفته می شود در این منطقه تعداد بی شماری کشتی و هواپیما به طرز مرموزی ناپدید شده اند و هیچ اثری از آنها باقی نمانده است.

هواپیما باید بر فراز اقیانوس چرخی بزند و کم کم ارتفاعش را کم کندتا تلالو پرتو خورشید روی آبیِ اقیانوس برقی خیره کننده هر کسی را به نقطه کور جهان راهنمایی کند. نقطه کوری با درختان انبوه سبز. اینجا برموداست.

کاوشهایی به سبک ایرانی در مثلث برمودا

شاید اولین چیزی که بعد از شنیدن اسم برمودا به ذهن همه ما خطور کند مثلث معروف برموداست و بسیاری از ما ندانیم که برمودا جزیره یی واقع شده در اقیانوس اطلس به فاصله ۹۱۷ کیلومتر از سواحل شرقی امریکای شمالی است. جزیره برمودا در حقیقت از مجموعه هفت جزیره کوچک از رسوبات سنگ آهک و به فاصله ۱۰۰ متر از کف دریا تشکیل شده که از طریق پل به هم وصل می شوند.

مساحتی حدود ۱/۵۳ کیلو متر مربع و طولی به اندازه ۳۰ کیلومتر دارد که تنها با یک اتوبوس می توان از یک طرف جزیره به طرف دیگر آن رفت. حتی گاهی توریست ها با اجاره موتور، هیجان گردش در خیابان باریک و پر پیچ و خم جزیره را برای خود دو چندان می کنند. برمودا یک کشور مستعمره انگلیس است که اولین بار توسط یک جهانگرد اسپانیایی به اسم هوان دو برمودز (!) کشف شد و ادعا می کرد در آن زمان فقط خوک ها در جزیره زندگی می کردند. تا سال ۱۶۰۹ میلادی این جزیره خالی از سکنه باقی ماند و سپس توسط انگلیسی ها اشغال شد و از آن زمان معروف ترین و قدیمی ترین کشور مستعمره انگلیس شد. پایتخت این کشور سنت جورج است که در سال ۱۶۱۲ تاسیس شد. جمعیت برمودا حدود ۶۴۴۰۰ نفر است که ۶۴درصد آنها از نژاد سیاهپوست، ۳۲درصد از نژاد سفیدپوست و چهار درصد زردپوست هستند.

کاوشهایی به سبک ایرانی در مثلث برمودا

عده یی از سیاهپوستان ساکن این جزیره برده هایی بوده اند که توسط انگلیسی ها به این مکان آورده شده اند و عده یی هم دورگه های آفریقایی- سرخپوستی هستند که به صورت داوطلبانه از جزایرِ اطراف دریای کاراییب به آنجا آمده و مستقر شده اند. برمودایی ها به زبان انگلیسی صحبت می کنند و بیشترین درآمد را از طریق بازرگانی دریایی و بویژه توریست کسب می کنند. آب و هوای آن نیمه گرمسیری است و دمای هوا در زمستان تقریبا ۲۰ درجه و در تابستان ۳۰ درجه است.

برمودا به دلیل داشتن سواحل زیبای ماسه یی و ۲۲۰ روز آفتابی در سال شهرت خود را به عنوان یکی از بهترین مکان های تفریحی بویژه برای تعطیلات تابستانی حفظ کرده است و دارای انواع جاذبه های توریستی، از ورزش های آبی گرفته تا مکان های تاریخی و غارهای کریستالی است. سال ها پیش نیز جهانگرد معروف، کریستف کلمب به جهت دهی عجیب و غریب قطب نما اشاره کرده بود. ولی تا سال ۱۹۶۴ میلادی هنوز نامی برای این منطقه گذاشته نشده بود تا اینکه پس از حادثه پرواز ۱۹ در مقاله یی که در یک مجله امریکایی درباره ناپدید شدن رمزآلود این هواپیما ها چاپ شد، این منطقه به مثلث برمودا شهرت یافت .

با آنکه هنوز توضیح کامل و درستی برای اتفاقاتی که در این مثلث رخ داده وجود ندارد و هنوز هم داستان ناپدید شدن هواپیماهای پرواز ۱۹ به صورت رازی حل نشده باقی مانده است، ولی یکی از تئوری هایی که در این مورد بیان شده وجود ویژگی های خاص مغناطیسی در این منطقه است. گفته می شود تنها دو منطقه روی کره زمین چنین ویژگی را دارا هستند، مثلث برمودا و منطقه یی معروف به دریای شیطان که در سواحل شرقی ژاپن واقع شده است.

در این دو منطقه قطب نمای مغناطیسی به جای نشان دادن قطب شمال مغناطیسی، قطب شمال واقعی کره زمین را نشان می دهد که این خود تفاوتی معادل ۲۰درجه جغرافیایی است و موجب ایجاد خطا در جهت یابی می شود. از آنجایی که در زمان وقوع پرواز ۱۹ وسایل پیشرفته یی مثل سیستم تعیین موقعیت جهانی وجود نداشته ظاهرا قطب نماهای هواپیماها به درستی عمل نکرده و مسیر و جهت درست خود را روی اقیانوس پهناور گم کرده اند، همچنین تاثیر موج ها و جریان های قوی اقیانوس را در گم کردن مسیر نباید از نظر دور داشت.

کاوشهایی به سبک ایرانی در مثلث برمودا

درباره پیدا نشدن بقایای کشتی ها و هواپیماها پروفسوری ساکن این منطقه در گفت وگویی دلیل اصلی آن را وجود عمیق ترین گودال های زیرآبی در برمودا می داند و می گوید: بیشتر آب های منطقه مثلث برمودا حدود ۶۰۰۰ متر عمق دارند و حتی در نقطه جنوبی، نزدیک به راس پرتوریکو به ۸۰۰۰ متر هم می رسد.

این قبرستان آبی به راحتی می تواند بقایای کشتی ها و هواپیماهای گمشده یا غرق شده را در خود دفن کند.وی همچنین می افزاید: باید به نامساعد بودن آب و هوا نیز اشاره کرد. جریانی به نام گالف استریم در این منطقه از ضلع غربی مثلث حرکت کرده و نزدیک به ۶۴ تا ۸۹ کیلومتر پهنا دارد که در اقیانوس اطلس شمالی به گردش درمی آید.

با وجود این جریان، موج هایی به سرعت دو تا چهار… می توانند شرایط آب و هوایی خطرناکی به وجود آورند. به عنوان مثال موجی با ارتفاع ۵/۲ متر در خارج از جریان گالف استریم می تواند به دو یا حتی سه برابر این ارتفاع در داخل این جریان برسد. همچنین جریان های آب های دریای کاراییب و اقیانوس اطلس گاهی شرایط غیرقابل پیش بینی به وجود می آورند و گرداب هایی را ایجاد می کنند که برای دریانوردان و هوانوردان فاجعه آفرین است.

کرم های درخشان
پدیده زیبای جفت گیری کرم های درخشان یکی از جاذبه های آب های برمودا است چرا که این پدیده در نقاط دیگر جهان بسیار نادر است. از ماه خرداد تا شهریور، بعد از ماه کامل به مدت سه شب متوالی و ۵۷ دقیقه بعد از غروب خورشید، منظره یی جالب در آب های کم عمق اطراف برمودا پدید می آید. هزاران هزار کرم درخشان نر و ماده با هم به سطح آب آمده و جفت گیری می کنند. جفت گیری همزمان کرم ها منظره یی خارق العاده از هزاران ستاره سبز رنگ که در تاریکی شب روی اقیانوس می درخشند به وجود می آورد. این پدیده را معمولادر آب های کم عمق و مناطق صخره یی سواحل برمودا می توان دید و یکی از بهترین مکان ها برای مشاهده آن، پل فری ریچ پارک در سنت جورج است. کریستف کلمب نخستین شخصی بود که در سال ۱۴۹۲ متوجه این پدیده زیبا شد.

شلوارک های برمودایی
شلوارک برمودایی یک نوع شلوارک خاص تا بالای زانو است که برای نخستین بار ارتش انگلیس در مکان های استوایی، نیمه استوایی و گرم مثل برمودا از آن استفاده کرد. در آن زمان افسران نیروی دریایی انگلیس و سایر نیروهای انگلیسی که در برمودا مستقر بودند برای اینکه از یک کد لباس استاندارد پیروی کنند این شلوارک ها را که همه در یک اندازه و یک مدل تولید می شدند می پوشیدند و هنوز هم نیروی دریایی سلطنتی از آنها استفاده می کند. کم کم این شلوارک ها بین مردم برمودا از معروفیت خاصی برخوردار شد و همراه کت و کروات و جوراب های بلند و کفش مشکی مردانه به عنوان یک لباس رسمی شناخته شد. امروزه انواع مختلفی از این شلوارک ها بسته به اینکه چه نوع استفاده یی از آن شود به توریست ها عرضه می شود مثل شلوارک های برمودایی مخصوص شنا، بازی گلف، ماهیگیری و حتی میهمانی و عروسی.

کاوشهایی به سبک ایرانی در مثلث برمودا

باران مهم ترین منبع آب در برمودا
در برمودا به دلیل ضریب بالای نفوذ پذیری خاک و سنگ و در نتیجه کمبود چشمه های آب شیرین و دریاچه، ذخیره و صرفه جویی آب از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید جالب باشد که بدانید مهم ترین و اصلی ترین منبع آب در این جزیره، آب باران است. سقف خانه های برمودایی طبق قوانین این کشور طوری ساخته می شوند که آب باران را به بهترین نحو ذخیره می کند.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





پيوندها


آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 525
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1